forum.radom.pl

Niezależne forum dyskusyjne radomian - od 2002 roku
Teraz jest 21 sty 2018, o 10:18

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 3 cze 2008, o 22:50 
Offline
Pocz?tkuj?cy
Pocz?tkuj?cy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lis 2003, o 22:28
Posty: 22
Jaki? czas temu napisa?em krótk? recenzj? tej gry karciano taktycznej:

Cytuj:
Dodane dnia 20-05-2008 23:46
Dzisiaj mia?em przyjemno?? rozegra? gr? z prawdziwego zdarzenia.

Powiem szczerze, na starcie by?em ca?kowicie na anty nastawiony do Battlegrounda. A to mi si? nie podoba?y rysunki a to gra dr?twa... zawsze co? si? znalaz?o, ?eby tylko nie gra? w t? taktyczn? karciank?.

Dzisiaj przyszed?em na 12 godzin? do klubu z my?l?, ?e mo?e przyjdzie kto? kto wg??bi? si? troch? g??biej w tego taktyka. Pawe? standardowo siedzia? za lad?, zaczeli?my rozmawia?, pochwali?em si?, ?e przygotowa?em wydruki do Battlegrounda (które zreszt? nie by?y tak naprawde potrzebne). Przyszed? Bapka, rzecz jasna napalony na jak?? grubsz? rozgrywk?.

Pad?o na to, ?e zagramy dwóch przeciw jednemu. Rzecz jasna nie by?o to na zasadzie "Dwóch na jednego to banda ?ysego" tylko kulturalnie ka?dy z nas, czyli Bapka i Ja, b?dzie mia? po 1500 punktów przeciwko mocy 3000 punktów, Paw?a, cywilizowanych Lizardmenów.

Przy takiej ilo?ci rzecz jasna wzi?li?my stó? o wymiarach turniejowych, sklejk? która albo le?y u nas na sto?ach albo podpiera zacnie ?cian?. Wybrali?my jednostki, podsumowali?my punkty i roz?o?yli?my armie na stole. Rzecz jasna nie oby?o si? bez przygód. Ja, graj?c czarnymi jak noc Umenzi Tribesman i Bapka swoimi Elves of Ravenwood zastosowali?my taktyk? wystawiania jednostek... na gwa?t. Có? to oznacza? Oznacza to tyle tylko, ?e zapomnieli?my za?ata? dziur? mi?dzy naszymi jednostkami, która mog?a byc wykorzystana na wbicie si? w nasze oddzia?y co pozwala?o na flankowanie jednostek (ciekawie to brzmi, flankowanie jednostek od ?rodka), no ale o tym pó?niej...

Có? gra trwa?a bardzo d?ugo, przemy?lane ruchy, burza mózgów no i powolny marsz jednostek w kierunku wroga.

Gdy ju? dosz?o do bitwy, powy?ej wymieniona luka w naszym rozstawieniu pozwoli?a Paw?owi, cywilizowanemu jaszczurowi, wykorzysta? to w strategiczny sposób... czyli prostymi s?owami mówi?c, wykorzysta? j? tak aby nasze jednostki pada?y jak muchy (uwierzcie mi Elfy i Dzikoludzie potrafi? pada? jak muchy).

Gra by?a bardzo d?uga, bardzo emocjonuj?ca i co wa?niejsze wymaga?a dog??bnego przemy?lenia ka?dego z ruchów, zreszt? grali?my prawie pi?? godzin!

Przekona?em sie do Battlegrounda, mimo, ?e rysunki nie s? zbyt pi?kne to grywalno?? tej gry przyt?acza! No có? to chyba powód ?eby pojawi? sie na najbli?szym turnieju jak i zagra? w lidze która jest aktualnie planowana. Rzecz jasna ca?? spraw? u?atwia fakt, ?e ju? za 50z? b?d? w stanie zakupi? podstawow? armie a po jakim? czasie dokupi? tylko reinforcements. Eh, tyle zabawy za troch? ponad 100z?.

Swoj? drog? zastanawiamy si? z Bapk? ile by?o by ch?tnych na zrzutk? na tereny do Battlegrounda, kosztuj? one 55z?. Gdyby uda?o sie nam je zakupi? by?y by one ogólnie dost?pne w Klubie...


Mapa do Battleground
Obrazek

Legenda -

Obrazek - bagno

Obrazek - pla?a

Obrazek - trawiaste pola

Obrazek - p?ytka woda

Obrazek - wzgórze

Obrazek - zalesione wzgórza

Obrazek - niskie góry

Obrazek - wysokie góry

Obrazek - las

Obrazek - g?sty las

Obrazek - pustynia

Obrazek - kamienista pustynia

Obrazek - g??boka woda

Obrazek - miasto

Obrazek - ruiny

Obrazek - kopalnia

Obrazek - stolica

Typy terenów:
Obrazek

No coz... trzeba przyznac, ze pomysl pracy nad liga czy tez kampania w swiecie Battleground jest jak najbardziej trafny. Coz tu duzo mowic, duzy projekt w ktory zaangazowalo sie duzo osob :) Tych grajacych jak i nie grajacych w Battleground.

Dzisiaj siedlismy sobie w sklepie i zaczelismy dywagowac nad tym co by bylo mile widziane w takiej kampanii a co nie. Rzecz jasna duzo rzeczy tzw. smaczkow podali gracze, lecz niestety nie wszystko jestesmy w stanie "zaimplementowac" (ladne i madre slowo :) ) do ver. alpha ;)

Coz... dzisiaj pracy toczyly sie nad ruchem, cennikiem i... oczywiscie tego czego w grach fantasy zabraknac nie moze... artefaktami :)

Zaczne na samym poczatku od ruchu.

RUCH czyli jak tu maszerowa? po tej mapie...

Wstepnie ustalilismy, ze mapa ktora stworzylem jakis czas temu jest mapa za mala, gdyby chcialo zagrac 8 osob (a tyle mamy nadzieje, liczymy ze bedzie chcialo zagrac w kampanie). Wstepnie jednak ustalilismy, ze na mapie 40x40hex (w przygotowaniu. Aktualna mapa jest 25x25hex) standardowy ruch bedzie mozna wykonac raz na dwa dni, dlatego, ze klub Wargamer Radom jest otwarty szesc dni w tygodniu co daje nam trzy ruchy na tydzien po dwa dni. Jeden ruch na zwyklym terenie bez modyfikatorow bedzie mozna wykonac na odleglosc trzech hexow. Stworzylismy tez, oddzielne modyfikatory ruchu (proste aczkolwiek funkcjonalne) dla kazdej z ras dostepnych w Battleground.

Armia Orków
+ teren górzysty
- teren lesisty

Elfy z Ravenwood
+ teren lesisty
- teren pustynny

Ludzie z Hawkshold
+ brak
- brak

Krasnoludy z Runegard
+ teren górzysty
- teren lesisty

Armia Nieumar?ych
+ brak
- brak

Jaszczuroludzie
+ teren wilgotny
- teren pustynny

Wysokie Elfy
+ teren lesisty
- teren bagnisty

Plemiona Umenzi
+ teren pustynny
- teren bagnisty

Tak wygl?daj? modyfikatory ruchu je?li chodzi o odr?bne strony konfliktu, a jak to wygl?da w rozgrywce? Jednostki poruszaj?ce si? po terenie na którym maj? + posiadaj? +1 hex do ruchu na ture, jedostki poruszaj?ce si? po terene na którym maj? - posiadaj? -1 hex do ruchu na ture.

Tak wi?c w ten oto sposób rozwi?zali?my spraw? ruchu. Rzecz jasna je?li kto? s?dzi, ?e wpad? na lepszy pomys? (czy te? jaki? modyfikator ruchu wydaje mu sie wyj?ty z ... ;) ) to zapraszam do umieszczania tutaj swoich uwag.

CENNIK czyli wszystko co ze z?otem zwi?zane...

No có? w skoncentrowali?my si? w szczególno?ci na tej cz??ci gry ;) No bo có? tu du?o mówi?... chcemy aby kampania w Battleground nie by?a bezmózg? sieczk? (co zreszt? jest trudne w bitwie Battleground) a by?y elementy ekonomii. Rzecz jasna z miejsca mówi?, ?e nie sprawdzali?my jak to b?dzie wygl?da?o w praniu czyli podczas gry. Robili?my podliczenia jak to b?dzie wygl?da?o w poczatkowej fazie gry (czyli, czy z?ota starczy, czy aby nie b?dzie go za du?o etc.).

Na samym starcie gracz uczestnicz?cy w kampanii b?dzie posiada? Stolic? w której zacznie gr?, jednostk? lidera armii (ni? te? b?dzie si? porusza? po mapie) i... 2000zk (zk = z?ota korona). Stolica jako taka rocznie (czyli tydzie? gry, czyli trzy tury, czyli sze?? dni) b?dzie generowa?a nam przychód 600zk. Stolica ma to do siebie, ?e podczas obl??enia (czyli je?li kto? zaatakuje nasz? stolic?) to posiada ona przy sobie 500zk za które mo?emy dowolnie wynaj?? tzw. obro?ców stolicy. Ze stolicy mo?emy wysy?a? osadników w celu zak?adania farm...

FARMY

Aby za?o?y? osad? trzeba wyda? 50zk na wytrenowanie osadnika i zadeklarowa? w które miejsce na mapie chcemy takiego osadnika wys?a?. Osadnicy jak to osadnicy daleko chodzi? nie mog?... a je?li ju? to cztery hexy od stolicy (je?li wy?lemy osadnika ze stolicy... czytaj dalej to dowiesz si? sk?d jeszcze mo?na wysy?a? osadników). Gdy ju? wybierzemy miejsce do którego wy?lemy osadnika to musimy zap?aci? kolejne 50zk za za?o?enie osady. Taka osada generuje nam roczny przychód (1 rok = 3 tury = 6 dni) 100zk. Jest mo?liwo?? rozbudowy osad dzi?ki zasiewaniu pól przylegaj?cych do osady, za tak? przyjemno?? musimy zap?aci? 10zk. Jedno zasiane pole generuje nam 10zk rocznie. Je?li zasiejemy pi?? pól przylegaj?cych do osady automatycznie nasza farma staje si? wsi?. Wie? sama z siebie generuje nam zysk roczny 150zk. Przy wsi jeste?my w stanie irygowa? pola, taka przyjemno?c kosztuje 20zk, zirygowane pole generuje nam roczny przychód o warto?ci 20zk. Po zirygowaniu pi?ciu pól wie? staje si? grodem a ten generuje nam przychód roczny 250zk. Z grodu jeste?my w stanie wys?a? kolejnych osadników (taki sam schemat jak wysy?anie osadników ze stolicy).

Czyli podsumowuj?c:
Stolica = 600zk rocznie
Osada = 100zk rocznie + zasiane pole = 10zk rocznie
Wie? = 150zk rocznie + zirygowane pole = 20zk rocznie
Gród = 240zk rocznie

Wytrenowanie osadnika = 50zk
Za?o?enie osady = 50zk
Cena zasiania pola = 10zk
Cena zirygowania pola = 20zk

Tyle je?li chodzi o elementy budowy...

Sk?d mo?emy jeszcze zarabia? pieni??ki? Otó? pieni??ki mo?emy zarabia? jeszcze z... kopal?... ale ?eby nie by?o za kolorowo.

KOPALNIE

Jak zapewne zauwa?yli?cie na mapie zamieszczone zosta?y ikony kopal? które wyst?puj? tylko na terenach gór. Kopalnie te, s? kopalniami opuszczonymi, nie wiemy co sie w nich znajduje. Wwierzcie mi ;) nawet ja nie wiem... dlaczego? Wchodz?c na teren opuszczonej kopalni rzucamy ko?ci? k10 i zale?nie od wyniku rzutu dowiadujemy si? co ciekawego by?o tam kiedy? wykopywane... a jak to wygl?da?

10 - kopalnia z?ota - generuje rocznie 450zk
9, 8, 7 - kopalnia srebra - generuje rocznie 250zk
6, 5, 4, 3, 2 - kopalnia miedzi - generuje rocznie 100zk
1 - wydarzenie losowe (w trakcie tworzenia)

Tak jak wi?c widzicie op?acalna jest eksploracja opuszczonych kopal?, podpowiem, ?e gdy gracz wyrzuci wynik 1 b?dzie musia? rzuca? kolejn? ko?ci? aby wylosowa? jakie to zdarzenie losowe go dotkn??o (nie b?d? to tylko wydarzenia negatywne, b?d? to te? wydarzenia pozytywne).

Tyle je?li chodzi o mo?liwo?ci zarobków... a teraz... na co mo?na wydawa? pieni?dze w naszej kampanii...

Otó?, zacz?? musz? od tego (poniewa? chyba nie wszyscy o tym wiedz?) poruszamy si? po mapie nie jednostkami a ich dowódc?. Dowódca ten podró?uje po ?wiecie ze swoj? armi? któr? mo?na najmowa? (do ustalenia czy w stolicach i grodach czy te? w dowolnym miejscu mapy). Za co dowódca wynajmuje swoich ?o?nierzów? Rzecz jasna za z?oto. Punkty cenowe zamieszczone na ka?dej karcie s? równowarto?ci? tego co musimy zap?aci? aby nasz dowódca mia? pod rozkazami dan? jednostk?. Aby nie by?o za kolorowo to musimy p?aci? naszym jednostkom ?o?d który wynosi, 1/3 ceny jednostki. Taki ?o?d wyp?acamy naszym najemnikom/zo?nierzom raz do roku (raz na trzy tury, raz na 6 dni).

Tyle je?li chodzi o aktualne ustalenia odno?nie wydawania pieni??ków. Z pewno?ci? dojdzie jeszcze kwestia poruszania si? jednostkami wodnymi (statkami), kupowanie statków etc.

Pomys?ów mamy wiele, trzeba to jako? ukszta?towa? w naszych my?lach i przela? na cyfrowy papier...

Na koniec dodam ma?y smaczek który z pewno?ci? b?dzie zamieszczony w kampanii... wchodz?c do ruin czy te? trafiaj?c na wydarzenie losowe w opuszczonej kopalni mamy mo?liwo?? odnalezienia artefaktu... Artefaktów nie b?dzie du?o w naszym ?wiecie. Gdy ju? wyrzucimy na kostce to, ?e znale?li?my artefakt to rzucamy na to jaki? to artefakt znalaz? si? w naszych r?czkach. Artefakty z * zak?adamy jednej jednostce podczas bitwy, artefakty bez * s? do wykorzystania/dzia?aj? normalnie ca?y czas (ewentualnie mo?emy je dowolnie "odpali? w ka?dej chwili)

1. * Buty Lekkiego Chodu - +1 movement category
2. * Sztandar Legendarnego Bohatera - +2 morale dla jednostki nosz?cej sztandar i dla jednostek znajduj?cych si? w obr?bie 2.5" od kraw?dzi jednostki nosz?cej
3. Sakiewka Miejskiego Sknery - +100zk rocznie
4. Zwój Miejskiego Powrotu - jednorazowa recytacja tego zwoju pozwala teleportowa? si? dowódcy wraz z jednostkami do stolicy.
5. * Runiczny Miecz - +1 ko?? podczas ataku
6. Zasuszone Oczy W??a - +3" do odleg?o?ci strza?u

Jedynym artefaktem który b?dzie mog?o posiada? wi?cej ni? jeden gracz to jest zwój miejskiego powrotu (magowie w dawnych czasach napisali takich setki... po czym niestety s?uch o nich zagin??... o magach jak i o zwojach ;) )

Mam nadziej?, ?e narobi?em Wam delikatnego smaczku je?li chodzi o nasz? kampani? Battleground.

Z ch?ci? wys?ucham Waszych zda?, rzecz jasna konstruktywne wypowiedzi czy te? propozycje b?d? uwzgl?dnione podczas wprowadzania poprawek... :)

Pozdrawiam

_________________
Taste?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10 cze 2008, o 23:26 
Offline
Pocz?tkuj?cy
Pocz?tkuj?cy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lis 2003, o 22:28
Posty: 22
Zapraszam wszystkich do duskusji na temat zasad ktore powstaja w Radomiu pod moim przewodnictwem. Wstepne (prawie ukonczone zasady) mozemy zassac z tego oto miejsca:

Click Here

_________________
Taste?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL