Zanim wy?uszcz? swoj? pro?b? dotycz?c? tytu?owej linii, par? s?ów tytu?em wprowadzenia.
Geneza powstania:
Planuj?c wielk? ofensyw? na wschód Niemcy zdawali sobie spraw? z ograniczonej wydolno?ci kolejowego systemu transportowego na po?udnie od Warszawy. Ograniczenia te by?y spadkiem po rosyjskich koncepcjach strategicznych zak?adaj?cych 80-100 km-ow? stref? buforow? wokó? granic Cesarstwa, pozbawion? kolei ca?kowicie. Koncepcje te pochodzi?y jeszcze z XIX wieku i prawd? powiedziawszy zda?y si? psu na bud?. Ale o tym kiedy indziej.
Przez ca?e mi?dzywojnie Polska nie by?a w stanie tych zatrze? ?ladów po rozbiorowych granicach mimo pewnych stara? w tym kierunku.
Planuj?c zwi?kszenie przepustowo?ci Niemcy k?adli g?ówny nacisk na zwi?kszenie wydolno?ci przewozowej istniej?cych linii kolejowych. Realizowali to poprzez dobudowanie drugich torów do istniej?cych linii kolejowych oraz budow? nowych i rozbudow? istniej?cych stacji i mijanek. ?ladami po tych inwestycjach s? mi?dzy innymi dziesi?tki charakterystycznych betonowych wie? wodnych rozsianych po ca?ym kraju, takich jak na przyk?ad ta w Rozwadowie.
http://swr.podkarpackakolej.net/pietrus ... 28_bhp.jpg
Poni?szy rysunek pochodz?cy co prawda z 1932 roku (do 1939 roku nie zasz?y, na interesuj?cym mnie obszarze, wi?ksze zmiany), pokazuje stan infrastruktury kolejowej jaki Niemcy zastali po zako?czeniu Kampanii Wrze?niowej w 1939 roku. Jak wida? na rysunku na ponad 300 km-owym odcinku mi?dzy Warszaw? a Krakowem by?y tylko dwie kolejowe przeprawy przez Wis??, w D?blinie i pod Sandomierzem.
Nad koncepcjami budowy nowych linii kolejowych Niemcy prawdopodobnie zacz?li my?le? gdzie? w 1943 roku. Docelowo sie? kolejowa w tym regionie mia?a wygl?da? w ten sposób.
Linia Tomaszów - Radom - Lublin/Rozwadów - Zawada liczy?a sobie oko?o 410 km, planowano j? wybudowa? jako lini? dwutorow?, zak?adano trzy du?e przeprawy mostowe: w okolicach K?py Choteckiej i Zawichostu na Wi?le oraz w okolicach Rozwadowa na Sanie. Ponadto planowano wybudowanie dwóch lokomotywowni oraz dwóch stacji rozrz?dowych w Radomiu i Lublinie.
Najbardziej zaawansowane prace budowlane zosta?y wykonane na odcinku Tomaszów - Radom. W Lublinie rozpocz?to przebudow? zachodniej cz??ci w?z?a kolejowego pod planowan? lokomotywowni? i stacj? rozrz?dow?. Wykonano te? wst?pne prace przy przeprawach mostowych w okolicach K?py Choteckiej i Zawichostu. Niewykluczone jest, ?e prace prowadzono jeszcze w innych miejscach, ale jak na razie nic mi do tej pory nie wiadomo.
?lady:
Mimo, ?e linia Tomaszów - Radom - Lublin/Rozwadów - Zawada nie zosta?a uko?czona, pozosta?o po niej troch? ró?nych ?ladów (cyfry odpowiadaj? rysunkowi powy?ej).
1. Odcinek Tomaszów - Radom - uko?czony przez Niemców prawie w ca?o?ci. Oddany jednak do eksploatacji ju? w "wyzwolonej" Polsce w 1947 roku.
2. Radom
Lokomotywownia w Radomiu - wybudowana prawie w ca?o?ci i wysadzona przez wycofuj?cych si? z Radomia Niemców w 1945 roku. Pozosta?o troch? ruin, mi?dzy innymi:
rzut z góry z widocznym nasypem linii do Lublina
wie?a wodna
ruiny lokomotywowni
wiadukt pod lini? do Tomaszowa, obecnie zalany wod?
(chwilowo brak zdj?cia)
3. Okolice Chotczy
widok z satelity
filary nieuko?czonego mostu na Wi?le
4. Niedrzwica
W tym miejscu wedle mojej wiedzy mia?a odchodzi? tytu?owa linia w kierunku Radomia.
widok z satelity
http://img134.imageshack.us/img134/5269 ... e01il0.jpg
nasyp budowanej linii zaznaczony na starej mapie
nasyp w lesie
przepust
5. Lublin.
Plan przebudowy zachodniej cz??ci lubelskiego w?z?a wygl?da? nast?puj?co:
http://img501.imageshack.us/img501/1903/niemcy5et.jpg
Z planów do dnia dzisiejszego osta?y si?:
a) przebudowona linia do Rozwadowa
b) mostek na obecnej ulicy Modrej b?d?cy pozosta?o?ci? po przedwojennym przebiegu linii do Rozwadowa
c) monstrualnych rozmiarów przepust pod wy?ej wymienion? lini?:
1) widok z satelity
2) widok z ziemi
Ponadto m?czy?em ju? Bra? Piszcz?c? o inne ?lady co mia?o pozytywny skutek i mo?na sobie poczyta? tu:
http://www.odkrywca-online.com/linia-ra ... 38222.html
Na koniec pro?ba. Czy zetkneli?cie si?, nie przypadkiem rzecz jasna, z jakimi? informacjami o radomskiej lokomotywowni (kiedy, kto i tak dalej)
B?d? wdzi?czny za wszelkie informacje.
Pozdrawiam serdecznie i kolejowo.
ksiezyc_nad_gieesem ...